Selasa, 22 Julai 2008

Aktiviti & Program

Pemeriksaan Tempat Pekerjaan

  1. Pemeriksaan merupakan salah satu daripada aktiviti utama jabatan untuk melindung hak dan memaju kebajikan pekerja.
  2. Konvensyen ILO yang telah diiktiraf oleh Malaysia mensyaratkan setiap tempat pekerjaan wajib diperiksa sekerap yang mungkin atau sekurang-kurangnya setahun sekali untuk memastikan pematuhan.
  3. Kepentingan Pemeriksaan terletak pada peranannya mewujudkan keamanan dan keharmonian dalam industri yang merupakan asas bagi peningkatan produktiviti dan pembangunan perindustrian dengan cara penyelesaian tuntutan hak yang diabaikan oleh majikan.
  4. Pemeriksaan juga menjadi saluran penting untuk menyampaikan nasihat dan panduan kepada majikan berhubung cara pengurusan sumber manusia yang praktikal untuk mewujudkan keharmonian industri.
  5. Pemeriksaan turut berperanan sebagai alat untuk memperoleh Maklumat Pasaran Buruh (LMI) secara berterusan yang amat berguna untuk Perancangan Tenaga Manusia Negara.
  6. Pemeriksaan Odit akan fokus kepada isu pematuhan dan nasihat pembetulan khususnya di kalangan Industri Kecil Dan Sederhana (IKS). Manakala Pemeriksaan Pembangunan difokuskan pada aspek pematuhan, nasihat pembetulan dan yang penting menasihat dan mengubah minda masyarakat industri kepada penambahbaikan sistem pengurusan sumbar manusia dan perubahan minda selaras dengan tuntutan ekonomi semasa.

Tiada ulasan: