Ahad, 20 Julai 2008

Fungsi

Fungsi

  1. Memelihara kepentingan ekonomi dan sosial warga pekerja melalui pelaksanaan standard-standard perburuhan (labour standards) dan langkah-langkah perlindungan yang ditetapkan di bawah dasar dan undang-undang buruh negara.
  2. Membantu meningkatkan daya pengeluaran negara melalui;

    (a) Pelaksanaan sistem pentadbiran perburuhan negara secara berkesan untuk mewujudkan satu angkatan tenaga kerja yang terjaga, berdisiplin, dan produktif; dan
    (b) Pemberian khidmat nasihat undang-undang buruh bagi membantu meningkatkan kecekapan proses pengeluaran barangan dan perkhidmatan.
    (c) Membantu menggalakkan keseimbangan kaum dalam struktur gunatenaga di sektor swasta.
    (d) Membantu dalam pelaksanaan dasar gunatenaga negara dengan memberi keutamaan peluang pekerjaan kepada warganegara melalui pencegahan dan pengawalan penggajian pekerja-pekerja bukan warganegara.
    (e) Membantu meningkatkan kualiti kehidupan para pekerja di sektor perladangan.
    (f) Membantu menghidupkan konsep masyarakat penyayang melalui pelaksanaan kepentingan golongan masyarakat yang kurang bernasib baik dan yang memerlukan perlindungan khas.
    (g) Membantu meningkatkan pelaburan melalui langkah-langkah pemeliharaan keharmonian perusahaan dan pemberian khidmat fasilitatif khas kepada pelabur-pelabur.
    (h) Mengesan situasi perburuhan dan penggajian untuk membantu Kerajaan dalam membuat dasar dan undang-undang baru dalam bidang perburuhan dan sosial melalui penganalisaan data.
    (i) Mendaftarkan pencari kerja dan membantu mereka mendapatkan pekerjaan yang sesuai.
    (j) Membantu majikan mendapaatkan tenaga kerja yang sesuai dengan keperluan mereka.
    (k) Memproses dan mengeluarkan lesen kepada agensi pekerjaan swasta serta mengawasi aktiviti mereka.

Tiada ulasan: